Saturday, July 7, 2012

Dine forbrukerrettigheter

Hvis du noen gang har sakket akterut på din gjeld vet du allerede at takle kreditorer kan være en problemfri. Noen ganger kan det være downright ydmykende. Det trenger ikke være sånn.


Med millioner av mennesker opplever økonomiske problemer er det helt nødvendig for alle å vite og forstå sine rettigheter som forbruker.


Føderale lov krever at du mottar rettferdig og likeverdig behandling fra bedrifter utstede kreditt. Denne loven gjelder når de evaluerer programmene for kreditt, forsikring, Sysselsetting og selv leieavtaler.


Det er ett område der jeg får de fleste klager fra enkeltpersoner som er blir trakassert av gjeld samlere. Disse klager spenner fra gjeld samlere å kontakte sitt arbeid og familiemedlemmer til kalt navn. Alle disse er et direkte brudd av den rettferdig gjeld Collection Practices Act (FDCPA). Denne artikkelen staver ut nøyaktig hva dine rettigheter som forbruker.


Jeg har kopiert noen områder av denne artikkelen direkte fra Federal Trade Commissions-webområde for å sikre at informasjonen er forklart nøyaktig slik loven gjelder. Disse områdene er identifisert.


FDCPA viser følgende retningslinjer må følges ved alle gjeld samlere:


(Hentes fra webområdet Federal Trade Commission)


-------------------------


~ ~ Gjeld samlere kan kontakte deg bare mellom 8 am og 9 pm
~ ~ Gjeld samlere kan ikke kontakte deg på jobb hvis de vet at arbeidsgiveren disapproves.
~ ~ Gjeld samlere kan ikke trakassere, undertrykke eller misbruk deg.
~ ~ Gjeld samlere kan ikke lyve ved innsamling av gjeld, for eksempel falskt antyde at du har begått en forbrytelse.
~ ~ Gjeld samlere må kunne identifisere seg til deg på telefonen.
~ ~ Gjeld samlere må stoppe å kontakte deg hvis du be dem skriftlig.


Det har også forbyr gjeld samlere fra å delta i urettferdige, falske eller fornærmende praksis mens samle disse gjeld.


-------------------------


Det er svært viktig å holde en oversikt over alle kontakter som du gjør med din kreditorer, spesielt når det er en tvist eller misforståelse om din konto. Du bør vise navnet og adressen til firmaet, dato og klokkeslett for samtalen, navnet på personen du snakket med og innholdet i samtalen. Jeg har utviklet et skjema som kan brukes til dette formålet. Du finner den på http://www.homemoneyhelp.com/ccrs.html


En annen viktig del av dine forbrukerrettigheter er kreditt rapportering. Nedsettende informasjon i kreditt-rapporten, kan ha alvorlige konsekvenser. Til slutt er det ditt ansvar å sikre at informasjonen i din kreditt-rapporten er nøyaktig og oppdatert.


Det er mange selskaper som tilbyr "Gratis kreditt-rapporter", men du er forpliktet til å registrere deg for deres "gjeld overvåking tjeneste" som vanligvis koster ca $80. Du vil motta en gratis kreditt-rapporten, og hvis du avbryter din avlytting service innen 30 dager det vil koste deg ingenting. Det beste alternativet er å bestille din kreditt-rapporten direkte fra en kreditt rapportering byrå. Det vil bare koste deg omtrent $9. Nedenfor er en liste over de tre viktigste selskapene:


Equifax
Postboks-740241
Atlanta, GA 03074-0241
telefonnummer (800) 685-1111


Experian
Postboks-2104
Allen, TX 75013-2104
(888) EXPERIAN (888-397-3742)


Trans Union
Postboks-1000
Chester, PA 19022
telefonnummer (800) 916-8800


Jeg vil råde deg til å besøke den under linken for å finne ut nøyaktig hvordan du får tak i kreditt-rapporten:


http://www.Pueblo.GSA.gov/cic_text/Money/Fair-Credit/Fair-CRD.htm


Å ha kunnskap om dine rettigheter under den Fair Credit Reporting Act (FCRA) kan spare deg mye tid og unngå problemer når du søker på kreditt. Nedenfor forklares disse rettighetene.


(Hentes fra webområdet Federal Trade Commission)


-------------------------


Kreditt-rapporten


Din kreditthistorie betaling registreres i en fil eller en rapport. Disse filene eller rapporter opprettholdes og solgt av "forbruker rapportering organer" (CRAs). Én type CRA er kjent som en kreditt bureau. Du har en kreditt-post registrert på en kreditt bureau Hvis du noen gang har brukt for en kredit eller belastningskonto, et personlig lån, forsikring eller en jobb. Kreditt-posten inneholder informasjon om din inntekt, gjeld og kreditt betalingsloggen. Det viser også om du har blitt saksøkte, arrestert, eller har arkivert for konkurs.


Den Fair Credit Reporting Act (FCRA) er utformet for å bidra til å sikre at CRAs oppgi riktige og fullstendige informasjon til bedrifter skal brukes under evaluering av søknaden.


Dine rettigheter under Fair Credit Reporting Act:


~ ~ Du har rett til å motta en kopi av kreditt-rapporten. Kopi av rapporten må inneholde all informasjon i filen samtidig med din forespørsel.
~ ~ Du har rett til å vite navnet på alle som mottok kreditt-rapporten i det siste året for de fleste formål eller i de siste to årene for sysselsetting formål.
~ ~ Enhver bedrift som fornekter søknaden må oppgi navnet og adressen til CRA de kontaktet, forutsatt at fornektelse var basert på informasjonen som er gitt av the CRA.
~ ~ Du har rett til en gratis kopi av kreditt-rapporten når programmet er nektet på grunn av informasjon levert av the CRA. Forespørselen må gjøres innen 60 dager etter mottatt din henvendelse i fornektelse.
~ ~ Hvis du konkurranse fullstendigheten eller nøyaktigheten av informasjon i rapporten, skal du sende inn en innsigelse med the CRA og med selskapet som møblert informasjonen to the CRA. Både the CRA og furnisher av informasjon er juridisk forpliktet til å granske tvisten.
~ ~ Du har rett til å legge til et sammendrag forklaring kreditt-rapporten Hvis tvisten ikke er løst til din tilfredshet.


-------------------------


Hvis du mener at dine rettigheter er blitt krenket under en av disse lovene kan du sende en klage til Federal Trade Commission online på:
https://RN.ftc.gov/pls/DoD/wsolcq$.Startup?Z_ORG_CODE = PU01


Mens disse lovene ikke vil eliminere din forpliktelse til å betale gjeld bare kan de hindre gjeld samlere og andre utnytter du.

No comments:

Post a Comment