Wednesday, January 11, 2012

Body Shop - hvordan til verdi en

Mange mindre body shop-eiere har spurt, "Hvordan jeg vurdere mitt body shop?" I løpet av siste måned har jeg blitt bedt om å gjøre to appraisals på verksteder. Det første vurdering var å bistå i partnerskap oppløsning; det andre vurdering var for oppløsning av ekteskap. (Som er hva advokater kaller en skilsmisse.) Vil du vite hvordan du kan vurdere verdien av en body shop virksomhet?


Før vi begynner, vil jeg gjerne gjøre en kommentar. Når en CPA har gjort en vurdering av en body shop, synes jeg at deres oppfatning av verdien er mye større enn den faktiske verdien markedsplassen vil betale. Dette er ikke fordi CPA ikke vet hva de gjør, fordi de gjør; Det er bare at markedsplassen steder en mye høyere risiko på å kjøpe en body shop enn regnskapsførere gjør. Følgende er et utdrag fra en av disse appraisals.


DE TRE MÅTENE Å TAKSERE EN BEDRIFT


1. Metode for vurdering av aktiva. Denne metoden brukes i utgangspunktet når en body shop gjør mindre enn $400.000 et år i brutto inntekt og selger er å gjøre lønn, men ingen reelle fortjeneste over hva han vil bli utbetalt Hvis fungerer for en annen. På denne størrelsen virksomhet er en kjøper villig til å betale for eiendeler av bedrift, men lite eller ingenting for goodwill. Utstyret er vanligvis verdt mellom $ 50 000 og $ 100 000, avhengig av hvor mange ramme maskiner virksomheten eier og hvordan hyggelig en spray messe virksomheten eier.


Jeg har sett noen spesialiserte butikker selger for mer enn tallet ovenfor fordi de har en lastebil spray messe eller en annen virksomhet knyttet til de viktigste forretningsområde. Eksempler på vedlagte virksomheten kan være en automatisk reparasjon butikk eller tauing operasjon. Også vil plasseringen, størrelsen og eiendomsmegling rental beløpet påvirke verdien for enhver bedrift, til en viss grad.


2. Den andre metoden, jeg kaller metoden BRUTTO salg. Dette brukes når salget er over $ 1 000 000 i året, men overskuddet er ukjent eller økonomi er ikke tilgjengelig eller pålitelig. Grunn av erfaring, kan en butikken kjøper gjøre rimelig anslag over fremtidig fortjeneste, hvis de har noen grunnleggende informasjon. Den grunnleggende informasjonen inkluderer leie, kilde til forretning (U, STREET eller en bil utleie BYRÅ) og ønskeligheten av plasseringen.


Når denne metoden brukes, vises verdien til å være om lag 3 måneder salgs- eller 25% av de siste 12 månedene-salgene. Denne metoden er ikke veldig pålitelig på bedrifter med salg av mindre enn $1,000,000, fordi spørsmålet om å bli lønnsom er svært tvilsom. Hvorfor er denne bryte peke $1,000,000 i årlige salg? Multi-store kjøpere vil ha godt betalt ledere, så mange figur deres inndekningen er rundt en million.


Mindre enn $1,000,000 i salg er ikke engang verdt sin tid. Selvfølgelig vet vi at det finnes unntak for reglene. Noen av unntakene er A. Når en ny plassering, blir en satellitt-butikk til et større sted. B. kjøperen må ha et sted i et bestemt område å ta en U. C. for å kvitte seg med en konkurrent.


3. Den tredje, og mest brukte metoden med å vurdere enhver virksomhet, inkludert verksteder, er metoden NET fortjeneste. Denne metoden er basert på ideen om at en bedrift er verdt hva det genererer, i fortjeneste og fordeler, for en eier. Verksteder, som så mange andre små bedrifter Vis ofte ikke et overskudd på slutten av året. Rart, hvordan så mange bedrifter i forskjellige størrelser bare skje å ende opp med liten eller ingen fortjeneste. Hva jeg finner virkelig flotte er at Skattemyndighetene ikke overvåke flere bedrifter, da de er gjør.


Som et resultat av viser dårlig fortjeneste på bøker, blir det svært vanskelig å bruke metoden NET fortjeneste for verdsetje mange små bedrifter. Heldigvis for meg, kan jeg ofte finne skjulte fortjeneste, et firma, ved å legge til bøker, elementer vi kaller eierens fordeler. Disse inkluderer: eiere lønn, hvis et selskap. Personlige autos og alle relaterte utgifter brukes av eier og hans familie som er skrevet mot business, fife forsikring og helseforsikring for eierne.


Avskrivning er også en skjult fortjeneste som vanligvis legges tilbake i til skattepliktig gevinst til å bygge opp det totale eiere fordeler. Og til slutt, personlig verktøy, telefoner, turer, etc. som er trukket fra på selvangivelsen men er ikke virkelig kostnader å drive sin virksomhet.


Etter å si alt dette, hva er verdien av en bedrift som er basert på nettometoden for profitt? Automotive bedrifter, spesielt auto body shops vises å selge for mellom 1,5 til 2 år justert fortjeneste (bok Bruttofortjeneste pluss eiere fordeler lagt tilbake i). Større verksteder gjør over $ 2 000 000 i årlige salg kan selge for mye mer, fordi eieren er å gjøre mye mer penger enn bare hans lønn og kjøper vil vurdere en del av overskuddet en avkastning på sine investeringer i finansporteføljen.


Svært store verksteder som blir kjøpt av offentlige virksomheter evalueres først og fremst på deres avkastning på investeringen (prosent fortjeneste som blir gjort på kontanter kjøpesummen for virksomheten.) Disse store kjøpere har råd til å betale mellom 5 ganger og 10 ganger årlig netto fortjeneste, etter deducting alle offiserer lønn og perks.


Ofte disse, offentlige selskaper, høy kjøpspriser inkluderer to viktige begrensninger, som er virkelig hvorfor de kjøper virksomheten i første omgang. Første: Virksomheten er kjøpt med liten eller ingen penger. De bruker begrenset corporate lager som ikke er omsettelige i to år. Og andre: styring er nødvendig for å bo og kjøre selskapet for noen periode i år.


Bunnlinjen, er slik jeg ser det, du har solgt din sjel, ikke din virksomhet. En siste kommentar på salg til store selskaper; himmelen hjelpe selgeren som selger sin virksomhet for selskapets aksjer eller obligasjoner for kjøpere og kjøpe selskapet går blakk eller aksjemarkedet krasjer. Jeg hadde en nær venn selge hans selskap for det meste kontanter og noen selger bære finansiering tilbake i desember 1997. Februar 1998 var det kjøpende selskapet i konkurs, å gjøre papiret min venn holdt verdiløs.


Konklusjon: Verdsetje en bedrift, spesielt verksteder er en kunst ikke en vitenskap. Ingen to personer vil vurdere verdien av en virksomhet den samme. Jeg er overrasket over at de samme ting en kjøper mener er en stor ressurs er en annen kjøperen mener er en stor negativ. Store forskjeller i oppfatning er det gjør livet interessant.

No comments:

Post a Comment