Thursday, February 16, 2012

Tenke to ganger før Co-signing For noe!

For noen år siden spurte en venn meg til å medundertegne på en leilighet leieavtalen for ham. Dette venn hadde ikke perfekt kreditt, og kunne ikke få leiligheten uten en co-signer på leieavtalen. Han forsikret meg at han var rengjøring opp hans kreditt; faktisk, fortalte overordnede av leiligheten ham han kan sende sin søknad og sannsynligvis ikke trenger en co-signer etter de første seks månedene av leieavtalen.


Han pleaded med meg å hjelpe ham dette én gang, og lovet meg at ingenting kan gå galt. Så, tro på min venn og at seks måneder nedover veien jeg kunne ha mitt navn er tatt av lease avtale, jeg tok en sjanse og fellessigntaturer kontrakt for min venn.


Tre måneder senere min venn mistet jobben kunne ikke, råd til hans leie betalinger, og endte opp med å flytte tilbake i med sine foreldre. Kompliserende sakene enda verre, min venn sår opp skyldes tilleggsgebyrer for å bryte hans lease. Når han ikke kunne ha råd til disse avgiftene, gjett hvem som ledelsen selskapet kom etter? Det er rett - hans co-signer, meg!


Når du medundertegne for et lån eller en lease du er mer enn bare en sikkerhetskopi hvis den primære som låner ikke kan betale tilbake sin gjeld, er du en co-borrower! Du deler ansvaret, selv om du deler ingen fordelene med lån eller lease. Långivere kan slå til deg, når som helst for å få tilbake pengene sine, ikke bare når de har brukt opp alle innsats med den som låner.


"Min ex-mann fellessigntaturer for et lån for en jente flere år før vi gift. Hun var i de væpnede styrkene, og han ble sittende fast med hele regningen. Det tok år før det var betalt av,"sa Marjorie, et forum deltaker på http://www.savingadvice.com/forums/?styleid=6. Christine,
sa "jeg ikke anbefaler co-signing. Jeg (nå) føler sterkt at hvis noen ikke kan kvalifisere seg på egen hånd for noe, de er ikke klar til å har den." "Nøyaktig. Jeg ville aldri medundertegne for et lån for familien, venner, uansett. Jeg vil heller (warily) bare gi dem penger,"lagt Jesse, en annen forum deltaker. Statistikk støtter disse uheldige erfaringer. Så mange som 75 prosent av co-signers blir bedt om å betale tilbake lån når den opprinnelige låner har som standard.


Når du vurderer co-signing, prøv ikke å la din emosjonelle vedlegg eller relasjon med den som låner påvirke din beslutning. Hvis du må medundertegne, være forsiktig og ta skritt for å beskytte deg selv og kredittvurdering. Spør utlåner til å kontakte deg hvis låner savner en betaling. Spør om du kan medundertegne på en hovedstol bare og begrense ditt ansvar for andre avgifter eller straffer. Det kan være en lang skudd å få utlåner å godta disse vilkårene, men det er verdt et forsøk.


Til slutt, før du co-signing et lån, en lease eller noe - tenke to ganger!

No comments:

Post a Comment